De therapieën

De therapeuten van  “Praktijk de Schans” zien de mens  als eenheid van lichaam en geest. In een gezond lichaam bestaat er een evenwicht. Raakt dit evenwicht verstoord (bijv. door een ongeluk, een ziekte of operatie, stress of slechte voedingsgewoonten), dan reageert het lichaam hierop met een aanpassing: een ´nieuw evenwicht´. Dit 'nieuwe evenwicht' is dus niet het oorspronkelijke evenwicht, maar een evenwicht van ´mindere´ kwaliteit. Al onze behandelingen zijn er op gericht om weer in het oorspronkelijke evenwicht te komen.

Kijk hier voor welke klachten we zoal behandelen.

In de homeopathie wordt niet de ziekte behandeld, maar de zieke mens. Omdat bij de behandeling de hele mens centraal staat, neemt een eerste consult ongeveer anderhalf uur in beslag. Deze tijd is nodig om een inventarisatie te maken van de gehele gezondheidstoestand. Tijdens dit eerste consult verzamelt de homeopaat drie soorten gegevens.

Allereerst wordt gevraagd naar de symptomen die direct te maken hebben met de klacht of de ziekte. Daarna wordt er een onderscheid gemaakt in de symptomen die typisch zijn voor uw reactie op de klacht of de ziekte. Waardoor wordt de klacht beter of juist erger? Sinds wanneer heeft u de klachten? Waren er in die periode ook bijzondere gebeurtenissen? Hoe was uw reactie hierop?

Als laatste wil de homeopaat persoonlijke kenmerken weten die niet direct verband houden met de klacht. Voorbeelden zijn eerder doorgemaakte ziekten en ziekten die zich voordoen in de familie. Hoe is het met uw concentratie, geheugen en nauwkeurigheid gesteld? Hoe reageert u op warmte en koude, het klimaat en het weertype? Hoe slaapt (en droomt) u en hoe en wanneer transpireert u? Hoe is uw hormonale cyclus en heeft u voorkeur of afkeur van bepaalde voedingsmiddelen?

Op basis daarvan wordt een homeopathisch geneesmiddel gekozen. U ontvangt meestal één of meerdere korreltjes al dan niet opgelost in een water/ alcoholmengsel met een voorschrift hoe deze in te nemen. Hoe vaak u een homeopathisch geneesmiddel in dient te nemen is afhankelijk van de aard van de klacht en de sterkte (potentie D, C, M of LM ) van het geneesmiddel.

Onze Homeopathen:

M.H.C.T. Meijer